Thursday, July 30, 2009

BIJAK & PINTAR


Hero mama & papa ni dah 9bln....x lama je lagi masuk setahun...sekejap sgt masa berlalu...x percaya je rasa tapi itu lah hakikatnya...

Uzma semakin hari semakin bijak & pintar...ada saje benda baru yg kan dia tunjukkan pada kami...kadang2 melucukan & mencuit hati kami sekeluarga...

PERKEMBANGAN UZMA DARI 7 - 9 BULAN

~ menjulur...merangkak & duduk
~ memanjat , berdiri & gegar pagar sekuat hati
~ Pandai mengacu..mengetuk & menunjuk
~ Peka ngan suara(cam suara siapa..)& bunyi..lagi2 bunyi motor..suka betul ngan motor
~ bersalam (dari umur 4 bln lg..)
~ Pandai main kejar2..kadang2 sian kat uzma..yg di kejar tu kakak / abg yg dah
berjalan...yg uzma ni merangkak je..baru nak sampai dorang lari..uzma kejar..nak
sampai dorang lari lg..tapi uzma seronok..gelak2 dia main...
~ angkat tangan & bye2...
~ angkat tangan & buat seolah2 menahan roti babu..STOPPP....!!
~ angkat tangan kemudian petik2 jari..x bunyi..last2 di bunyikan pakai mulut..hihi..
~ mulut semakin byk yg kuar...cth: elleh..ya..kakak..J.J(jusco)..ayah(tok ayah)..mak
(mak usu,adik bongsu iena..)..mamam...
~ uzma kenal botol dia...pinggan bubur dia(klu bwk pinggan lain x heran..tp pinggan
dia..dia akan sebut..mamam..) & barang2 dia...
~ klu time belajar..iena panggil nama..uzma akan angkat tangan..x pun uzma akan jawab
YAa..maknanya dia kenal
nama dia..klu menyanyi..uzma akan joget kiri kanan..tp klu ngaji dia akan gerakkan
kepala & kaki ke depan dan belakang...
~ Uzma tahu kalau papa / mama dia bersiap..mcm iena pakai tudung..maknanya nak kuar..
tapi klu iena gitau uzma yg iena hanya nak kuar jemur kain ke..siram pokok ke..uzma
x kan kisah..(uzma mmg faham...)
~ pandai main bola sepak , gelongsor & mainan yg kat J.J tu..masukkan duit tu..mmg
uzma suka..hihi..
~ Uzma kalau iena tgh lipat kain..dia akan panjat baldi dan akan tolong kuarkan kain
dari dlm baldi tuh..rajin sungguh anak mama....
~ Uzma cukup faham klu papa / mama dia tegur sesuatu yg x elok / yg x sepatutnya uzma
buat...(cth: babab muka kwn ke..ketuk kepala dia kat kepala kwn ke...)
dia akan buat muka slumber jee..marah la konon tuh...
~ hahh yg ni paling lomah..pandai cubit..cengkam...dan jentik(yg ni x jadi sgt..)
tapi yg ni nasib baik kat kawan2 uzma x buat..menjawab nanti mama tau kat parents..
~ makan pun dah pandai memilih...klu bubur nak kena campur ayam skit..klu x..x selera
sgt makan..hmm...x leh la kan mcm tuh...carrot pun x bape suka..klu campur telur
kuning uzma suka gak...kecik2 dah pandai gini klu besar x tau la...
~ Malam dah pandai tido sendiri..klu x iena..papa dia hanya sekadar temankan saje..
sementara nak tido tu...iena akan bacakan doa tido..surah2 lazim...bg pesanan /
nasihat kat uzma kemudian selawat 3x dan hembus kan ubun2 uzma...



 

TANIAH Muhammad Uzma...mama & papa akan sentiasa mendidik uzma menjadi anak yg bijak & soleh....menjadi anak kebanggaan semua orang...insya'allah...

ada yg salah ertikan maksud iena...m.maaf klu ada yg terasa....semua anak yg di lahirkan semuanya bijak...dan akan bertambah bijak klu ibu bapa tu pandai mainkan peranan mereka membentuk anak tu.......



kereta ni bergerak tau...hihi..x leh duduk sbb nanti x sampai nak pegang..haha..ok la tu..

4 comments:

Mrs. Adz said...

dah banyak yang uzma pandai ye..bagus la tu..tapi budak-budak perkembangan merekakan berbeza-beza..semuanya unik..so jgn terlalu membezakan sangat..hihihiii

mama uzma said...

Mrs. Ads :
bukan apa sbb sedih jauh sgt berbeza...x de niat nak bezakan..
iena maksudkan ada yg umur 11 bln..
ada yg setahun stgh..tu yg kesian tgk perkembangan dorang...

ummuabdullahsyaakir said...

salam mama..wah uzma makin bijak sekarg,dh pandai buat byk benda yea^_^

Setiap ank2 perkembangan nya lain2...sebelum dari dalam perut lagi.

Puan Iza said...

uzma dh besar & dh byk perkembangan dia kan....