Monday, October 19, 2009

~~HOMEOPATHY~~

Yang mana sedia maklum
uzma sering kena batuk semput..
Doc pun pening kepala gak la bila
uzma sebulan 2-3 kali akan ambil ubat
klu bleh Doc pun x nak bg uzma ANTIBAOTIK
sbb uzma masih bawah 2 thn jadi x elok
klu terlalu byk makan ubat..tahu jelah
campuran dlm ubat ni kan...


Sebelum ni mama selalu bising suruh bwk gi
HOMEOPATHY..tapi x bwk gak..ada parents
lak bg pendapat suruh bwk..dia cita anak2
dia mmg dia bwk gi HOMEOPATHY je..sbb cara
perubatan dia..dia akan trus kluarkan penyakit
tuh..klu ubat2 yg Doc klinik bg tuh cuma menahan sakit
tu dr kluar sbb tu sakit tu akan berulang balik
dalam masa yg terdekat..ok masih duk berkira2
lagi nak bwk uzma...sampai la satu masa tuh keadaan
uzma agak truk..kita org pun bwk...


Cara pemeriksaan dia mmg lain dari yg lain tapi yg
buat iena suka dia dapat periksa dalaman badan
tu trus tanpa perlu buat X-RAY...bila periksa satu
badan mmg SAH uzma ada ASMA/SEMPUT...ubat yg diberi
dlm bentuk air putih..tapi setiap ubat tuh ada nama
dia dan tuk tujuan lain2...dan alhamdulillah dlm
2-3 hari nampak perubahan..bunyi kat dada uzma pun
trus hilang...tapi tuk makluman proses tuk sembuhkan
lendir uzma tu mmg perlukan kekuatan..sbb klu org tgk
mmg mcm menyeksa anak..sbb apa iena kata gitu..masa
mula2 uzma buat rawatan..uzma batuk seteruk teruknya..
sampai tercekek2 cuba kluarkan lendir&kahak tuh,
sampai suara uzma x de..serak klu menangis..
iena&en abg x sanggup tgk keadaan uzma mcm tuh trus bg
ubat klinik...uzma baik tuk seketika.dan kena balik batuk
semput lg truk..kami pergi balik ke HOMEOPATHY..
Doc bg ubat yg berbeza..tapi prosesnya tetap sama..tapi kali
ni kami tekad tuk beri uzma rawatan tuh..kami nak uzma
sembuh trus walaupun tuk pemulaan agak menyeksakan uzma dan
alhamdulillah..walaupun masa proses uzma batuk2 truk meragam
menangis..tercekek2..iena jolok jari iena bantu uzma kuarkan
lendir/kahak tuh...bila semuanya berjaya uzma muntahkan..uzma
leh slumbernya tergelak2 main mcm biasa..nampak muka uzma
seolah2 dia lega dan lapang dada...dan kami puas hati ngan
cara perubatan HOMEOPATHY tu...dan alhamdulillah lendir tuh
dah x ada...kita org saje2 gi bwk jumpa Doc klinik tuk periksa,
dia cek pun mmg bunyi lendir tuh mmg dah x de...


Yang terbaru...sekian lama x kena batuk2..uzma kena balik..
tapi kita org terpaksa bwk jumpa Doc klinik dulu sbb HOMEOPATHY
dpt gi hari sabtu je..Doc kata uzma batuk biasa je..ok lah..tapi
malam pertama uzma meragam tgh2 pagi...gelisah menangis dan susah
nak tido..malam kedua pun mcm tuh..malam ketiga,jumaat mlm sabtu
pun mcm tuh tapi lg truk..kami pelik sgt..mesti ada yg x kena..x
sbb batuk sampai truk2 mcm nih..sabtu pagi2 kami bwk gi HOMEOPATHY
dan ceritakan pada Doc..Doc hanya senyum dan periksa uzma..bila
cek satu badan..ada bunyi kat bhgn dada..cek dada ok..cek paru2 ada
bunyi..cek2 rupanya paru2 uzma ada jangkitan kuman..sbb tu uzma
meragam dan x leh tido...Doc kata berpunca dr persekitaran..Doc bg
ubat air tuk uzma minum setiap 15mnt...dan alhamdulillah malam tuh
uzma tido dgn lena sampai la sekarang...yg bagusnya juga x seksa bg
ubat HOMEOPATHY..x mcm ubat klinik..cukup payah nak bg...


Tujuan iena crita ni saje la nak kongsi2 ngan kawan iena
mana tau ada yg ada pengalaman yg bg anak mereka ubat
HOMEOPATHY ni..leh kongsi2 cerita ngan yg lain2 kan..hihi...

17 comments:

siti noriza said...

hmmm, mia pun ada asma gak...tapi, stkt ni, Alhamdullillah...lpas je cuba ngurut, dia dah lama tak kene semput...

hmmm, rasanyer, iena kene cek apa yg buatkan uzma kene smeput...coz, mcm mia, dia tak kisah minum air sejuk, tapi jgn ada ais kiub...yg tu, dia mmg kalah...sekejap je asma dia akan dtg....begitu gak ngn tembikai....kalau anggur, dia ok pulak...so, mmg kene peratikanlah apa yg dia alah....

cikbedahlaser said...

salam...
sy xde pengalaman dgn anak...(since sy xde anak...)
tp sy n family mmg pengamal homopati...
sejak kecik...dan arwah atok sy antara doktor(pengamal yg keluar kan ubat n diagnos org)..buat kt rumah je...kat rumah byk buku pasal anatomi n homopati ni....

sy n adik bradik perempuan ada masalah kulit masa kecik2...
even skrg...tp x seteruk masa kecik2...
masa kecik2 sy lah yg paling teruk...kaki sy berkudis n bernanah teruk...
ada sekali..teruk sgt...sampai kaki dah bengkak...abah bawak g klinik krjaan...
sampai klinik...doktor tu ckp...
"ini kaki kena kasi potong"
(dr. tu india...dia cume maksud kan wat small srgery..buang nanah tu)
abah dah takut... die minta 1 mgu...klu tak elok jugak.. dia dtg blk kt klinik krjaan....

abah bawak g jmp dr. homopati (kawan abh)...sbb masa tu atok dh sakit teruk..
seminggu je.... kaki dah ok....

abah mmg pengamal paling tegar la... even dah sakit teruk (drh tgi, jantung, +++) masih ambik homopati... sampai satu tahap... doktor tu suruh g krjaan jugak...

alasan abah x nak amik ubat krjaan... sebab ada dadah...

setahu sy...homopati mmg xde dadah...
sbb tu cara mkn ubt die... kena galak kali...tp kuantiti ubt x kisah... klu doktor kt 10bj je... amik 20 pon xde masalah....(pengalaman sy la)...
sbb adik sy pernah telan satu botol ubt homopati... sebab manis...

heheeh saje nk kongsi cerita....

mamaEsya said...

iena,
act ubat homeopathy ni mmg bagus coz ia semulajadi....mak ana mmg amalkan....ubat die pon manis, budak2 suke... walaupon kesannya agak lambat, but ia membina antibodi spy payah nak terkena jangkitan pada ms akan datang...juz to share....harap2 uzma cepat sihat.....

FatinNadiah said...

doakan uzma sihat sentiasa.

rindu pada uzma.
paling rindu pada atiqah n nabila.
balqis pon.
sampaikan salam pada semua.
terutama ju ye k.ina.
;)

fa10 said...

salam singgah,
anak kita sama nama la...
ayah saya doktor homeopathy, kami adik-beradik mmg hidup ngan ubat homeopathy. Suami saya dulu x suka homeopathy sbb lambat berkesan berbanding panadol dan ubat2 klinik yg lain. Tp anak2 saya mmg saya ajar dgn homeopathy, bila selesema aje bg homeopahty, terus keluar hingus2nya dan dapat tidur dgn selesa

Sitisifir10 said...

saya memang peminat setia ubat homeopathy...anak2 pun alhamdulillah rasi dengan ubat homeo...

mama uzma said...

siti noriza :

salam siti..
mcm2 iena cuba tuk perubatkan uzmatapi masalahnya uzma ni kita kena semput turun dari mama dia..sbb iena mmg ada asma dari baby lg..menurut cita mama iena,waktu iena dulu lg tuk dr uzma..iena x leh nangis klu nangis naik biru trus..kira uzma alhamdulillah x mcm tuh...

setakat ni uzma x sensitif kat makanan lg cuma dia sensitif pada persekitaran..senang berjangkit..itu yg sering kena...tq ya atas cadangan awk...

mama uzma said...

cikbedahlaser :

salam kenal cikbedah..
tq kongsi cerita ngan iena..

iena berminat ttg cita masalah kulit awk sbb iena masa ngandungkan uzma kulit iena jadi sensitif...skang pun still ada lg..kadang2 ok kadang2 gatal..bleh sembuh ye..klu mcm tuh iena nak cuba lah nanti..tq ya..

mama uzma said...

mamaEsya :

itulah..bila dah tgk sendiri..dah cuba kat uzma baru la yakin yg perubatan homeopathy ni mmmg bagus walaupun kesan dia lambat skit..sekurang2 nya ia akan trus kuarkan segala penyakit tuh bukan simpan didlm klu kita mkn ubat klinik....tq ya...

kiss2 kat Esya yee

mama uzma said...

FatinNadiah :

tq fatin..
lama x dgr cita..sibuk betui dia..
bila nak dtg tgk kita org kat TBP..??ok,nanti k.iena sampaikan salam kat dorang...

take care ya

mama uzma said...

fa10 :

salam kenal...
oh ye ke..ayah awk beroperasi kat mana...??iena slalu bwk uzma kat Selayang...jauh gak la dr uzma..terpaksa bwk weekend je...

hmm suami awk mcm en abg saya..mula2 pun dia x bape suka sbb tgk anak mcm terseksa batuk truk2 sampai x de sora..bila kami minta diberi kaunseling ttg perubatan homeopathy ni baru la dia ok skang...

mama uzma said...

Sitisifir10 :

tak sangka lak iena ramai gak yg sokong perubatan homeopathy nih...ni watkan iena lagi bersemangat tuk truskan utk uzma..hihi

** Perfect Love ** said...

perubatan ni kita kena cuba semua..
kdg2 ada penyakit yg leh ubat dgn doktor.. ada yg perlukan tradisional.. yg penting kena ikhtiar kan ;-)

shakeymirza said...

wah bagus gak cara ni kan..bravo ah big boy uzma...=p

shakeymirza said...

wah bagus gak cara ni kan..bravo ah big boy uzma...=p

AshAnas said...

shiera n adik beradik dr kecik, ummi bg homeopathy... bl dh bsr ni, pandai2 sndirik tp sometimes cr homeopathy gak...

cikbedahlaser said...

OOO.
kak iena mcm boss sy..time preggy je..gatal2 die naik.... smpi luka2 garu.....
bg sy....klu time die naik tu...kena bykkan mnum air masak..... sbb sy nye gatal2 tu masih ade (even skrg tgh gatal..).....
kalau gatal2 tu makna nye badan sy kurang air......

akak try la byk kan mnum air masak....