Wednesday, October 14, 2009

uzmaKU sayang

Alhamdulillah
mama bersyukur kehadrat ilahi
anak mama dipanjangkan umur walaupun
kerap x sihat..lepas satu2 sakit yg
anak mama tanggung tapi mama trima ketentuaan
Allah menguji setiap insannya...mama tahu
anak mama kuat hadapinya...skang uzma tgh berubat,
uzma kena jangkitan paru2..sebelum dapatkan
rawatan uzma x tido malam 3 hari berturut2..tapi
skang alhamdulillah dah nampak perubahan walaupun
blum sihat sepenuhnya..


Uzma dah 11bln dan akan masuk setahun 28hb ni..
dlm umur uzma 11bln..makin mcm2 yg uzma
pandai...uzma tahu bezakan "TAK NAK.."
dan "NAK.."untuk apa..bila uzma bosan kat sesuatu
tempat,uzma akan cakap.."DAH..DAH...!!"maknanya uzma
ajak balik atau gi ketempat lain.."CAT..CAR...MAMAM..
DIAM..KECOH...SUSU.."ada lagi yg kuar dr mulut uzma
secara spontan yg wat kita terkejut bila dgr..uzma juga
akan menjawab klu kita tanya sesuatu kat dia..


dari segi perbuatan,uzma pandai ngusik kawan..samada
gosok pipi atau cengkam pipi kwn tuh..hantuk2 kan dahi
dia kat kepala kwn..gigit kwn pun ia..huhu..(menjawab
mama tau...)klu tanya "SIAPA MUHAMMAD UZMA.."uzma akan trus
angkat tangan kanan dia..klu baca doa uzma akan tadah tgn
dan amin tapak tangan ke muka..handfon letaknya ditelinga,
sikat gunanya di kepala..walaupun masih bertatih tapi blagak
mcm dah pandai jalan,nak kita pegang tangan dia je..nak jalan
sendiri..LOTEH MELAYAN..!!uzma kenal brg2 dia dan permainan
dia..dia kan marah klu kwn dia ambil..muncung2 mulut dia marah..
"WOO...WOOOO....!!"


cuma satu yg iena x tahan..,sekarang uzma pandai ngamuk..
ngamuk ke ayat yg paling sesuai..??dia klu tgh ralit main mainan
dia tiba2 kwn kacau..dia akan MARAH..NANGIS & HANTUKKAN DAHI dia
kelantai...mmg kuat..!!klu kita lambat..mmg akan naik merah dan
akan jadi lebam la pastu..hari2 iena pesan kat uzma..tak nak wat
mcm tuh lagi..ada x anak2 korang yg macm tuh..??mcm mana ekk
nak buang sikap dia tuh...risau tgkkan..rasa membahayakan pun ia
gakkan...??uzma....uzma....


apa pun papa&mama tetap sygkan uzma dan akan buat
yg terbaik untuk uzma..sentiasa doakan uzma sihat2,jadi
anak yg soleh dan penyabar...

8 comments:

AshAnas said...

huhu, adik shira pun camtu... tau kan pasal ikmal, adik yg baru tu... dia ada satu peel suka hantuk kepala jugak... kuat sgt... sbb apa tau? dia tak boleh org pmpuan pegang dia... pelik kan... tp tu lah dia... sgt2 pantang klu org pmpuan sentuh dia, terus dia hantukkan kepala kat dinding or dia libas tangan dia kena apa2... tp tu la, xtau nk wat cmne... ibu dia pun pening peel dia tu...

Umi Nawfal said...

sabar ye dik, budak² nak dapat pemandai mmg macam².. moga uzma cepat sembuh ye..

monamie said...

cian uzma, cepat2 sembuh k. hugs

Naz-Segalanya disini said...

sian uzma ye sakit..semoga sakit tu tak berpanjangan..rikazz pun sama..dia masih mls nak jalan sendiri..klu kita tggu dia nak merangkak..tp klu sendiri jauh dia jalan wlupun mcm robot..uzma mesti dah nak jalan jauh tu kan

Softtouch [Hanim] said...

alhamdulillah uzma makin sihat...

dah pndai mcm2 yer uzma..clever boy..

pernah dgr jugak ade bdk2 yg hantuk kepala, tp xy stau mcm mana nak solve kannya...mgkin iena kene slelau ckp ngan dia jgk buat mcm tu lg

Intan said...

Aunty doakan agar uzma sembuh dr segala penyakit ye sayang...kesian sgt lah aunty dengar dia sllu tak sihat.

kirana said...

mama uzma,
cuba ceritakan tanda2 yg boleh detect tu jangkitan kuman paru2,
dia susah nk nafas ke mcm mana?

mama uzma said...

tq auntie2 semua ambil berat pasal uzma..uzma sayanggg auntie semua..
uzma dah semakin sihat..alhamdulillah...