Thursday, December 17, 2009

MY BIG BOY UZMA

Alhamdulillah...
Uzma semakin membesar sihat
bijak cerdik dan baik..
syukur sesgt...
Uzma skang dah seTAHUN seBULAN
jadi iena nak cita skit byk
PERKEMBANGAN..KENAKALAN...PEMAKANAN
BIGBOY UZMA ni...


**PERKEMBANGAN UZMA**

* Uzma ada 4btg gigi atas&2btg bwh
* Uzma suka sgt gosok gigi dan dia akan
minta tuk gosok sendiri
* Klu nak mandi uzma akan buka seluar sendiri
dgn cara duduk dan trus tunggu dpn toilet
* Bila siapkan,nak pakai bedak & sikat rambut
sendiri..hmm layankan je..
* Makin byk ckp,yg terbaru DOG,DUCK,BALL,VAN,BUS,
ADIK,TAK NAK,NAK,AMIK,ALLAH,BUAT,SAKIT(ala2 ngadu)
YAM2(makan),SEDAP,LAGI..ni yg iena ingat..
* Berjalan ngan jayanya..berlari..menari..melompat
menari sampai pusing2 bdn,tepuk tangan,hayunkan tgn
dan paling comel dia golek punggung dia
* Faham samada ARAHAN,PERTANYAAN..cth 1:puting uzma mana?
dia akan cari tempat last dia letak puting dia..
2: Uzma tolong kemas mainan ni..dia akan pergi kemas
samada simpan dlm bakul mainan atau tempat asalnya
* Dah pandai makan sendiri ngan teratur,minum air botol
yg berstraw
* Bila nak pakai kasut,uzma akan hulurkan kaki kanan
dahulu baru kiri,klu buka kasut..uzma akan wat sendiri
* Dah pandai salam tangan(dr umur 10bln lg),hug&kiss
* Skang iena tgh ngajar uzma mengenal ALIF..BAA..TAA
Alhamdulillah uzma bg respon yg baik..suka dgr iena
bacakan buku2 crita
* Sejak dah besar pandai berjalan ni,uzma x suka ngan
keadaan bersesak2..maksud iena..org ramai..mcm kenduri
ke..majlis2 ke..uzma rimas & akan meragam...mmg payah
* Uzma x suka dipaksa..biar apa pun dgn kerelaan dia..
kecik2 dah pandaikan..hihi
* Uzma suka meneroka..dia x kan ralit ngan satu2 toys..dia
suka sesuatu yg baru..(jenuh tau layan..)
* Cepat belajar dan meniru(cth iena babap en abg,dia
pun cepat je babab papa dia..)amik yg elok je ye syg

Ada lg tapi ingat2 lupa..hihi...nanti update



**KENAKALAN UZMA**

* Uzma kenal brg2 dia..baik botol susu,pinggan,
mainan..dia x kan kasi kwn2 dia sentuh..siap la
* Suka sgt gigit org..dlm lak tuh...slalu yg kena
papa&mama dia la..kengkawan taska x de melainkan
klu kawan tu mulakan dulu..gasak la..
* Skang ni pandai lak mencubit..tah mana blajar tah
hujung jari je dia cubit..mmg sakit...!!
* Suka kacau papa dia tgk TV..dia akan tekan punat
OFF kat remote tuh...hahaha...
* Klu mama tgh ralit ngadap PC,uzma akan tekan punat
kat CPU tu..Argghhhh hangin gak la..abis segala
keje iena klu iena x save..sabar2..!!
* Yang ni paling mama x suka..uzma x penah bg pluang
kat mama nak manja2 ngan papa..mesti di menyelit
tgh2..pastu wat2 gelak puas hati..huwaaa....



**PEMAKANAN UZMA**

* Selain dari bubur nasi..uzma dah makan nasi biasa
ngan lauk..sup ayam ke..daging ke..masak taucu
ke..kicap mmg iena x penah bg..sbb x nak ada kesan
hitam andaikata klu ada parut2 luka
* Pasta..mee hoon sup..mee goreng(buat sendiri),cheese
iena x penah bg uzma makan yg bukan iena masak sendri
* Uzma minum susu Isomil Plus Eye Q Advance dari mula2
uzma start minum lg
sampai la ke skang..nak tukar susu biasa..kesian plak
mmg mahal,satu tin tahan x sampai seminggu tapi x pe
lah untuk Uzma tersayang...


**TUMBESARAN UZMA**

* Berat : 10kg (baru cheak minggu lps)
* Tinggi : 72cm

* Pampers pun dah pakai saiz L sblum Uzma seTAHUN lg
sbb peha Uzma & kelangkang Uzma gebu geban sgt..hihi
Uzma leh pakai mamipoko je..yg lain2 nanti sensitif
merah2 kat pelipat2 Uzma tuh...

Ok..rasanya ni saje cita ttg BIGBOY UZMA..
tq sesgt pada yg sudi membaca..moga2 bila
Uzma dah pandai membaca&memahami dia akan
tahu setiap perkembangan dia dan pengorbanan
papa dan mama dia...cayanngggg Uzma...!!



~~~~~~~~~~~~GAMBAR SELINGAN~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~UZMA MEMBULI KAWANNYA~~~~~~~~~





3 comments:

neezareef said...

wa uzma garang suke gigit org..anak sy afiq suke cubit org..sakit lak tu..huhu

mariaariffbaby said...

hehehehe..

cepat jek uzma dah besar kan
=D

UmiHariZahin said...

cerdik uzma.... klu ada adik nti, msti dia pandai jaga adik dia.. :)