Wednesday, March 31, 2010

beri kasih syg sama rata

Sebagai Ibu Bapa..perlu ke kita membeza bezakan anak2 tu...??perlu ke kita lebihkan anak A dan anak yg B di ketepikan...kenapa perlu nak beza bezakan..??sbb anak A lbih baik dr anak B...atau yg ni plak sbb anak B lg cantik dr anak A..??anak tu pemberian Allah..kita patut bersyukur ngan setiap pemberiannya..dan setiap peribadian kelakuan anak2 tu berbeza...jadi sbg Ibu Bapa..haruslah mendidik spt yg kita mahu..bukan dibiarkan saje...


Iena bukan nak mengaibkan sesiapa..tapi mcm ada parents kat sini..ada yg mcm tu..yg jadi mcm tu plak semua yg beranak dua...baru2 ni ada mak ni keje jauh..balik malaysia,kami ni pun tanya2 la apa yg mak beli tuk dia(adik)..dia cita la mak beli maianan la itu la ini...ptg nya plak yg abg blik sek,kami tanya dia plak..,dia jwb "x beli apa2 pun..sbb ibu kata abg nakal x dgr kata.." mmg kesian tgk muka dia..
yg terdetik dihati iena..nape lah perlu hukum ngan cara mcm ni..x ke si abg akan trasa hati ngan ibu dia....hmmm


Yang ni plak...mak dia slalu cita..abg ni nakal..x dengar kata...degil..nyusahkan..hari2 ada jelah dia nak kata pasal anak dia kat kita org...tapi bila di jagaan kita org sebaliknya...adik yg mcm yg mak dia katakan..yg abg ok je...malah adik dia suka buli abg dia...bila kami cita kat mak dia..mak dia seolah2 x percaya apa yg kami citakan...ksiankan..


Tang ni lg ketara...adik dia jauh lawa dari kakak..klu org tgk mcm bukan adik bradik..kadang2 nampak kakak ni mcm trasing..sbb mak pak ni lebihkan adik je..apa2 adik...skit2 adik..kakak dibiarkan je....lg tang baju...mmg berbeza..klu yg adik punya semua cantik2..bila disarungkan bertambah la cantik n comel..yg kakak sesempoi yg habis...x ke yg kakak ni akan rasa merendah diri...melampaukan mak pak ni...!!


Sebab tu bila iena ngandung anak kedua ni..iena sentiasa berdoa agar iena tak tergolong dlm golangan ibu bapa yg mcm ni...minta dijauhkan sgt2...!!mcm mana pun ia tetap darah daging kita kan..jadi seharusnya kasih syg..didikan diberi sama rata...jgn sesekali tanamkam sifat keji dihati anak2...nauzubillah....

4 comments:

mamanoa said...

hmm..takut sgt kalu jadi mcm ni..mmg sedey la kalu kiter buat anak mcm ni..kalu i sendri yg mengalamai pun terasa..Alhamdulillah..arawah mak i treat anak dia sumer sama..
insyaAllah akk akn treat anak sama rata..

Siti @ nurie said...

itulah..ct pun pun kkdg rasa takut kalau jadik mcm tue...sdgkan mak kita dulu ada anak ramai, bolh pun x pilih kasih kan..harap2, mia dan adik dia akan bersatu hati..he he eh

Yan said...

uishhh ade rupenye yer ibubapa macam ni lg skang nih... ingatkan dah berubah dah..
cantek ke idak.. pandai ke idak.. seme tu darah daging kite.. setiap anak ade kelebihan mereka..

yan pun samela harap2 yan tak membeza2kan anak even ade dah 4 sekalipun..

Manjakusayang said...

Ya Allah...takutnya iena bila baca...Mudah-mudahan ummi tak akan jadi macam ni bila ada anak ke-2 nanti...