Tuesday, April 6, 2010

aktiviti tambahan tuk Uzma



Ayah pernah pesan pada iena..klu kita sanggup berhenti kerja kononnya nak didik anak sendiri tapi klu kita x ada kualiti time tuk anak tak ada,tak guna jugak...maksud ayah pada iena..klu anak diasuh sendiri tapi mak sibuk jemur kain..mengemas rumah..memasak..bergosip ngan jiran sebelah..anak wat hal sendiri..sepahkan mainan..tgk kartun..jadi mana perginya kualiti time tu td dari pagi sampai ke ptg..??mlm mak dah sibuk layan ayah plak..kualiti time tu x perlu berjam2 bersama anak sampai sanggup berhenti kerja tp anak x dpt input satu plajaran baru tuk dia pun..kualiti time tu bleh jadi hanya 10-20 minit je..itu yg penting kata ayah...


Jadi walaupun uzma dah byk benda dia blajar di school...sbg mama / papa mesti nak jugak didik anak tu sendiri walaupun hanya sekejap cuma..janji anak kita dpt sedikit didikan & ilmu dr mama / papa dia....dari situ jugak kita akan lihat setiap perkembangan anak kita dari hari ke sehari..jadi tidaklah kita bergantung sepenuhnya pada taska/tadika/sekolah...itu pun salah satu tanggungjwb kita kan..malah memupuk kasih sayang antara anak dan ibubapa tu juga..



ni uzma tgh belajar kenal nombor..warna...dan letak di petak yg betul..


Bila anak dah berjaya lakukan..bg kata2 indah..biar dia semakin sronok nak blajar




yang ni plak iena tgh praktis tuk uzma lebih cekap memegang pensil/pen/pensil warna..
mmg x logik la klu uzma trus pandai nak warnakan...tapi mama tetap bangga syg tgk hasil kerja uzma yg memuaskan...bijak anak mama...!!

1 comment:

Nurulhuda|Adlie said...

ina, ko boleh jahit manik ek? nak tempah boleh?