Wednesday, April 28, 2010

gara2 nak cepat KAYA..anak bini terBIAR....!!

Ni mmg kesah bebenar ye..hehhee...terjadi pada salah seorang kwn iena..bukan tujuan mengAIBkan kluarga dia tp iena nak berkongsi cerita agar kita lebih peka dah x terlalu alpa mencari kemewahan dunia sampai tersalah langkah....


Iena kenal ngan pasangan keluarga ni x la terlalu rapat tapi tau serba skit ttg mereka...Suami dia A ni kerja biasa2...berkawin ngan B dan dapat seorang anak..A dah mati akal bila dia x de kerja tetap..jd ayah iena bg IDEA tuk buka kedai runcit..sekurang2 nya isteri dia leh tlg jaga kedai tuh dan dia leh cari kerja lain tuk sara kluarga dia...Alhamdulillah kedai tu berjaya dibuka dan dapat sambutan..tah mana silapnya (x tau pusing modal kot..) beberapa bln tu kedai tuh ditutup...dan iena pun jarang dgr cita pasal keluarga A ni....


Dipendekkan cerita...adik iena gitau yg A ditangkap polis gara2 dah lama jadi pengedar dadah dan terkantoi pada hari dia tgk menukar brg...Ya Allah...iena mmg terkejut habis dgr cerita dr adik iena..mcm x caye sgt2 sbb orgnya mmg nampak baik sgt..tapi tu lah org kata kan paras rupa bukan pengukurnya..bila terdesak apa2 leh jadi...jd skang A dlm tahanan polis sampai hari berbicaraannya....


Yang iena kesalkan pada A..knp la dia x pikir panjang dulu sblum wat keje tuh..x kesian ke pada anak bini dia...x terpikir ke apa yg akan blaku bila dia jd mcm skang ni...tp nasi dah jadi bubur...Skang ni iena dgr cita yg isteri dia byk minta tolong dr segi kewangan pd kengkawan A...mana taknya..sampai susu anak pun x mampu nak beli dah gara2 B x berkerja..jadi KAMI pakat2 kumpul duit tuk ringankan beban B...tapi dlm masa yg sama KAMI nasihatkan agar dia berusaha tuk truskan hidup..yelah..sampai bila KAMI ni plak nak tolong bantu dia klu dia sendiri yg sihat x nak bantu diri sendirikan...iena kat sini dokan B kuat dan tabah hadapi segala dugaan ni...






p/s : sama2 kita doakan agar suami/ahli kluarga kita x tergolongan dlm keadaan yg mcm ni....Insya'Allah...

No comments: