Saturday, October 16, 2010

cara iena berpantang


Berpantang ni macam2 carakan...??tu semua atas org yg jaga kita...lain org lain cara pantangnya...iena nak cita tentang cara iena berpantang dan ingin tau juga cara kengkawan berpantang....mesti ada bezanyakan...hihi


Macam iena dua2 anak iena bukan bersalin normal...jadi byk yg terhad utk iena..iena x dapat makan jamu tuk panaskan badan..x bleh terlalu aktif/lasak(segala pergerakan mmg terhad...)sakitnya plak amik masa untuk baik...


Seminggu awal bersalin...iena dan zahra di urus oleh t.urut yg iena panggil ibu(org kita ye...hihi)kul7:30 pagi ibu sampai umah dan trus tlg mandikan iena kemudian ibu akan mandikan zahra..bukan mandi biasa ye..ibu akan urut satu badan zahra...time ni mmg zahra nampak suka sgt...muka zahra mmg nmpak melayan setiap urutan ibu...dah selesai siapkan zahra...trun iena plak di urut...hari pertama dan ketiga ibu urut satu badan kecuali bahagian perut...masuk hari keempat baru ibu urut bahagian perut skali..pada mulanya iena agak cuak tp alhamdulillah mmg x sakit..rasa makin lega sakit tu lg ada...klu x iena nak mengiring pun mmg la x bleh..sakitnya ya amat..tp lepas urut keesokkan harinya sakit tu makin kurang dan kurang....iena berurut ngan ibu hapir seminggu lbih..puas rasanya...


Bab makan plak.....dah tentu2 pati polleney dan ikan haruan menjadi santapan iena hari2...itu harusss ok..nak baik cepat luka dalam tuh..jahitan luar mmg senang dijaga..kita bleh tgk keadaan dia setiap masa...luka dalam...mmg la kita x leh nak tau...jd ngan cara mcm ni jelah tuk kita ikhtiar agar cepat baik...alhamdulillah sampai skang iena x de masalah tuk makan ikan haruan atau minum pati polleney...dlm seminggu tu ada la 4 hidangan tu mama masakkan ayam kurma..ikan merah ala2 msk pedas ke..supaya iena x jemu..klu jemu nnti payah plakkan...hihi...yg pasti dlm lauk tuh mama akan bubuh lada hita..,halia..,kunyit hidup dan segala mcm sayur...apa pun mmg sedap dan menyelerakan setiap masakan mama iena...TQ mama...!!selain tuh iena ada makan Vitamin C...Calcium...Iron..untuk membantu lg cepat pulihkan luka dalaman...


Nak cita skit..masa uzma iena x pakai bengkung pun...sbb x berani tapi sejak dah tau ada bengkung moden ni...iena memberanikan diri untuk mencuba...dah lepas seminggu berpantang baru iena beli secara ON9....kira nak kat seminggu gak iena pakai...mmg puas hati...mudah cara pakai dan yg penting x sakit...yang bestnya perut pun dah semakin kempis...wahh i like...!!yang paling selesa bila berjalan..nak duduk nak bangun nak baring lbih tambah mudah dan tak trasa sakit...ok lah kan kira berbaloi2..


Ok lah rasanya takat ni je kot iena nak bercerita...zahra pun dah bangun minta diberi susu...kengkawang yg ingin kongsi cerita..silalah ye..iena sronok nak membaca..ok..jumpa lg...

10 comments:

Ummi Eisya said...

dah berapa hari ni..masa berpantang ni mmg bosankan..lagi2 bab makan..mmg klu makan benda yang sama je jemu la..nanti syer la eina makan pe lagi..lamanya 44 hari tu..huh..

mama uzma said...

Ummi Eisya :

22hb ni baru sebulan...itulah bila berpantang anak no dua ni mmg trasa bosannya x mcm anak pertama sekejap je berlalu...

p/s : nnti iena wat n3 apa yg iena mkn lg ye..tq menjenguk blog iena..

FAM said...

bagus le..jgn over sgt pantang, mkn itu ini xblh. air sukat2. eee, cmno nk kuar susu berkualiti kan? food is important!!!

Softtouch [Hanim] said...

akak kan..mas apntang bagilah apa jer selerra je mkn ..he he he..
akak bersalin normal so pntang mcm yg biasa2 org buat..akak berurut hari pertama smpai ke 3..n hari penghujung tu..kalu mandi ada mcm2 jenis daun. Serai wangi, daun pndan kot..hari2 mandi..sedap tau iena..nak2 mandi guna air panas/sum..fresh je bdn..

mariaariffbaby.com said...

wah...tips berpantang
thanks for sharing..

but misti lain kan ..masa pantang sulung and pantang for 2nd one ni..

rasanya lebih mencabar for 2nd kan

mama uzma said...

mommy nia :

Alhamdulillah...
bab makanan x pantang sgt..mama ok aje..tp blah mil mmg mcm2 pantangnya tp wat biasa je..hihi...

mama uzma said...

Softtouch [Hanim]

betui tuh kak...iena pun mandi air panas ngan campur segala jenis daun2 tuh....mmg sedap baunya n badan rasa segar...

* lupa lak nak cita dlm n3 tuh..hihi

mama uzma said...

mariaariffbaby :

hehehe...welcom2...
mmg lain berpantang kali ni..tp iena plak rasa jaga anak kedua ni lg mudah sbb baby x meragam..masa uzma mmg jenis meragam..lg2 waktu mlm mmg x leh tido dibuatnya...hihi

EIJAM'S FAMILY said...

memang setiap org lain cara pantang yerk.. awak kira best ler makan sedap2..saya dalam pantang makan ikan bilis,sayur ngan lada hitam jerk.. tp xkurus2 pulark.. hahha tapi yang paling penting dan best masa pantang nie part mandi air rebusan akar kayu dan time mengurut..segar jerk badan kan..

mama_auni said...

smat berpantang yek iena..ieza lu pon xpakai bengkung sbb czer..takut kan..