Tuesday, March 1, 2011

jangan ajar anak BENDA yg x WUJUD

Ada SESUATU KEJADIAN yg watkan iena berkobar2 nak wat Entry ini..tp sebelum tu iena minta maaf awal2...apa yg iena coretkan dalam ni hanya sekadar bercerita n ada juga kebenarannya...tp itu semua hak masing2...jgn la plak ada yg sumpah sranah iena n family...hihi.......


Ok..baik iena mulakan cerita ye..Perasan tak anak2 skang ni pandai ikut keadaan semasa...contohnya mcm Ultraman..Power Rangers...Ben 10..dan mcm2 la sbb iena pun x tau sgt...secara peribadi iena mmg x suka Uzma tgk crita2 mcm tu...iena x nak Uzma tgk aksi2 mengarut dlm tu...sepak2...tendang2...pukul2....malah ayah juga penah ingatkan supaya jgn ajar anak ngan benda2 yg TAK WUJUD mcm belikan patung2 Ultraman la...Power Rangers la..klu dibelikan 2 biji patung Ultraman dan anak main kedua2 ngan cara melaga2 kan patung tu kemudian wat bunyi entah apa2 bunyi..apa yg dia dapat..?apa yg dia blajar..?ayah ckp kenapa tidak belikan benda yg WUJUD contoh kereta..kapal terbang..dlm masa yg sama dia akan blajar sesuatu pada benda wujud yg kita belikan..contoh kereta ada tayar..cermin..pintu...bla..bla..bla...urmm ada betul kata ayah tu... tp alhamdulillah klu x diajar dr awal anak x kan meronta2 menghentak2 kaki minta kita belikan toys2 yg mcm tu kan...




Anak yg berusia 4-5 tahun keatas tu mungkin kita paham walaupun ada ibu bapa yg x galakkan anak2 mereka tgk siaran kartun mcm tu tp mereka bleh tahu melalui kawan2 disekolah mereka..iklan TV..dll...tp klu anak yg baru berumur 2 tahun..,mereka x kan tahu klu kita x beri pendedahan ttg crita2 mcm tu atau pun toys2 tu...m.maaf lg skali..ni contoh yg iena nampak ditaska iena...anak ni blum cukup 2thn lg...tp dah didedahkan ngan kartun2 ganas mcm ni..ngan belikan CD..Toys2 dan juga baju2 yg ada gambar Ultraman ni....apa jd pada anak tu...anak tu lbih lasak x seperti umurnya...dia pandai bergaduh gaya Ultraman tgh tumbangkan musuhnya...dia pandai sepak/tendang2 kawan2 ala2 gaya power rangers melawan penjahat...bila dilarang hanya sekejap aje baiknya...bila terlepas pandang makin galak anak itu membuli kawan2...tp bila si anak terlebam sikit gara2 aksi lasaknya...tercalar skit atas sbb kawan yg dibuli cuba pertahankan diri..ibu bapa itu x bleh trima...seboleh bolehnya nak anak tu elok sentiasa tanpa ada apa2 tanda/luka...bila pikir2 klakar pun ada...ajar anak tgk kartun mcm tu....belikan anak toys2 mcm tu..,dah anak tu lasak x kesah tp bila terkena skit pada anak..melatah plak ibu bapa ni...hmmm...kadang kami ditaska pun ada rasa terkilan bila dr pagi sampai ke petang kami jaga elok molek x de apa2 tinggal bape minit nak blik tiba2 ada yg kena cubit..ada yg gigit....ada yg tersembam ditolak...sedangkan kami semua ada skali ngan anak2..tp kadang2 tindakan pantas kanak2 ni diluar jangkaan kita...itu lah kadang2 yg x sanggup kami nak berhadapan ngan ibu bapa...klu ibu bapa yg memahami mmg bersyukur sgt2 tp ada gak disebaliknya....trima jelah ngan redha....huhu


Banyak sgt iena membebel dlm ni kan....Ok..masing2 ada pendapat dan pandangan tersendiri...itu hak masing2...iena sekadar berkongsi cerita...yg pasti semua org nak kan yg terbaik untuk anak2 mereka...ok daa.....

4 comments:

Hannah Johary said...

Suka entry ini. Tak pasal-pasal anak jadi ganas kan. Bukan je bahaya untuk budak tu, bahaya untuk budak lain juga.

AshAnas said...

baru2ni sepupu shira umur 4 tahun tanya ummi dia, Allah ciptakan ultraman jugak ke? huhu..

mama uzma said...

hannah :

tq ada gak entry iena yg org suka..hihi...

yup betui tuh...mmg bahayakan..lg satu kita x nak anak2 len yg x tau apa2 trikut2 apa yg bdk tu buat...

mama uzma said...

shira :

anak2 skang ni semuanya bijak2...mereka bleh tanya lbih dr itu..huhu