Thursday, March 3, 2011

Trauma ~ Bukan Mudah DiLupakan ~

Sebelum ni iena agak pelik kenapa ada orang x boleh lupakan sesuatu kejadian sampai watkan diri mereka Trauma...bila dah kena batang hidung sendiri barulah faham....Iena x nak ingat bila kejadian tu berlaku...iena x nak ingat hari atau tarikh sbg kenangan...sungguh iena x nak ingat...terasa macam mimpi ngeri..x percaya yg iena berhadapan ngan keadaan genting itu...sungguh mencemaskan..menakutkan..dan mcm2 perasaan ada waktu kejadian itu...


Puncanya..ada satu hari ditaska uzma ok mcm selalunya..bermain bersama kawan2 dia..masuk tgh hari sblum tido iena siapkan uzma..waktu tu dah trasa2 badan uzma panas..iena trus bg uzma ubat...pastu uzma ok..tp ada masa uzma mcm merengek..meragam..rasa2 badan ok je..tp kepala rasa panas2..iena agak ni mesti panas dalam..lepas maghrib iena tanya mama samada bleh atau x uzma minum air badak tuk kuarkan panas badan dia...mama kata bleh...mus amik kat taska iena trus ajak gi 7E...kat 7E uzma ikut iena skali dan uzma x tunjuk apa2 tanda pun...ok je...uzma siap wat aksi2 yg melucukan lg...iena pun beli air badak & honey star tuk uzma...


Dalam perjalanan balik uzma duk makan honey star..,sampai je umah uzma buka TV n tgk kartun...iena da sibuk tidokan zahra kemudian memasak...sambil2 masak tu iena isi air badak dlm botol dan bagi uzma minum..uzma minum skit pastu bg iena balik..iena sempat ckp "aikk minum x sampai 1oz pun..." iena pun truskan masak..dalam masa yg sama iena dgr papa ngusik uzma..mmg la bising mulut uzma klu diusik waktu dia tgh tgk kartun...dah setel masak..iena minta mus beli air sedap2 kat depan umah n beli sayur sbb x de stok sayur kat umah...mus pun kuar la gi beli kat medan selera depan umah kita org je...


Uzma sedang asyik tgk TV...iena dlm bilik dan zahra tido depan TV gak...iena kuar bilik uzma tegur iena "mama....Handy Manny..." "ok syg..uzma tgk ye..mama nak kemas baju skolah uzma&zahra jap..." iena pun gi la bilik uzma...tgh duk ambil2 baju dgr mus bagi salam...pastu dgr mus berckp "aikk anak papa tido ke...biar betui..." "hahh tido..??!baru sgt dia borak ngan anje..." mus pun panggil2 uzma...tiba2 iena rasa x sedap hati dan trus kluar bilik...SUNGGUH iena mmg terkejut bila tgk uzma dlm keadaan meniarap...mmg x caye sgt sbb kenal sgt uzma dia x kan tido seawal tu dan semudah tu..iena trus pergi ke uzma...iena panggil2 dia..iena da rasa semacam..pegi lg dekat skali iena nampak mata uzma semacam..(x nmpak mata hitam) dlm masa yg sama mus dah ada kat sblah iena sbb dia dah nmpak iena len...mus trus angkat uzma..mus menjerit "anje...kepala uzma panas sgt nih..." (waktu mus angkat uzma tu mmg jelas nmpak badan uzma melembik...) iena dah macam org meroyan menjerit2 sambil dukung uzma bawak keluar dan bagitau makcik iena (duk sebelah umah) tgh2 gawat tu iena pas uzma kat mus lam keta n suruh makcik ikut mus iena jaga zahra dlm masa yg sama iena tadah air nak basahkan kepala uzma...iena terlambat bape saat je uzma dah kekejangan dan iena trus simbah gak air kat uzma (menjerit2 iena waktu tu..) uzma kejang lam 5 saat.. mus trus suruh iena masuk keta biar makcik tgk zahra...


Dalam keta mus tanya nak gi mama...(iena call gitau mama,mama suruh gi Ampang Puteri..) tp dalam keadaan mcm tu iena pikir yg dekat lg cepat...skali klinik tu dah tutup mus trus pecut bwk gi Ampang Puteri..Ya Allah...punya lah terkejut masuk je MRR2 jem gila...mus trus naik tepi tu dan tekan hon sepanjang jalan.....iena waktu tu x yah kata la...mus suruh bg uzma sedar mcm mana pun....uzma mmg nampak lemah sgt masa tu...iena tepuk2 muka uzma..bercakap ngan dia..minta dia bg respon...bila dia tiba2 terdiam iena pukul2 uzma...mmg x pikir apa la time tu..kreta mmg byk gila time tuh..dan nasib baik ada mamat yg naik moto ni tolong minta bg laluan...sampai lampu merah pun mus langgar...sampai je kat kecemasan Ampang Puteri..iena terus dukung dan berlari bawak masuk dalam..dah x kira sakit ke apa (baru abis pantang) dorang trus sambut uzma dan cepat2 bg rawatan..iena dah x sanggup lagi tgk uzma dicucuk2 waktu tu trus keluar menangis dan x berhenti2 berdoa....x lama tu adik iena&tunang dia sampai..tlg redakan iena..mus dah sibuk tipon Mil dikampung...bayangkan betapa kami x penah alami keadaan mcm tu..sampai x sedar iena hanya berkain batik berT-Shirt lungsuh dan berkaki ayam....punya la kalot time tu..iena pun jd lupa yg sebenarnya iena blum baik betui tuk dukung dan berlari..tp demi anak tersayang semua tu dah x pikir dah...Lama juga uzma diberi rawatan..........family iena semua dah ada...hati ni mula la pikir mcm2...mak mana yg x risau dan susah hatikan....x lama tu nurse panggil masuk tgk uzma...iena x mampu kata apa2 bila tgk keadaan uzma mcm ni...(gambar bwh)



Ya Allah waktu iena tgk uzma berkeadaan mcm ni rasa nak pitam pun ada...uzma dlm keadaan mamai..sedar dan tidak...mmg pucat muka dia..nmpak sgt uzma lemah time ni..iena tgk kejap trus kluar dan nangis...mmg x sanggup...Doc kata dorang terpaksa buka baju n basahkan tilam semua sbb suhu badan uzma makin naik dan x turun2 lg mereka takut uzma TARIK lg....kesian sungguh hero mama...

Setengah jam kemudian baru uzma dipindahkan ke wad biasa setelah tgk keadaan uzma nampak stabil walaupun waktu tu suhu badan uzma belum turun lagi...Doc pesan biar uzma tidak berbaju...biar panas tu cepat kluar...sepanjang malam kami x tido..nak mkn pun tak tertelan...rasa mcm tercekek...mmg x mampu tuk tido atau mkn bila tgk keadaan anak mcm ni..Selama tiga malam kami dispital..uzma x TARIK..Alhamdulillah...sebelum kami bawa uzma balik Doc & nurse sempat ajar kami cara tangani jika uzma TARIK dirumah...doc pesan jgn takut atau panik..buat seperti yg diajar dan basahkan kepala dia...andaikata uzma demam pastikan suhu panas x cecah ke 39...masalahnya bleh ke iena x panik time tu..??rasanya tidak..mau iena meroyan lg...


Iena sungguh trauma ngan apa yg jadi pada uzma...hampir berminggu iena x dpt tido lena..sekejap2 tgk uzma..sekejap2 gerakkan badan uzma...klu uzma nak tido..iena yg akan tidokan dia..iena nak uzma tido depan mata iena..bukan tido sendiri atau org len tidokan...klu ditaska..ada anak2 len yg demam bila panas cecah 39 iena trus SMS/Call parents tu minta amik..iena takut...takut anak tu jd yg sama mcm uzma dan iena takut berdepan ngan situasi mcm tu lg....skang ni..iena mmg kena take care lbih pd uzma.....x nak sejarah berulang lg sbb Doc ada kata kena jaga sampai umur uzma 5thn...iena berdoa dan berharap sgt anak2 iena x kena penyakit yg memudaratkan...biar mereka membesar dgn sihat...Insya'allah...

* x semua anak bleh tahan minum air badak tu...uzma hanya minum skit...panas dia trus naik tinggi n badan uzma x dpt tahan kepanasan tu trus rebah n tarik...mmg serik nak bg lagi..

10 comments:

Adlin a.k.a Kyra MomS said...

tk dapat bayangkan cam mana setuasi iena masa tu kan..baca pun dah menitis air mata..mana tknye tgk anak yg kita sayang kesakitan..pernah terjadi pada anak jiran masa tu mak n bapa dia kat hospital sbb adik dia masuk wad..tup2 abg kat umah kena sawan tarik sbb suhu mencecah 40 sib baik ada unty dia jerit mintak tolong...

mama uzma said...

Adlin a.k.a Kyra MomS

yup mmg x leh nak bayangkan...itulah bahayakan klu panas ni tiba2 naik mengejut...mmg risau betui...nasib baik ada unty dia...klu tak mcm mana la abg tu kan..

nasazfrog... said...

ya allah, berair mataku baca,, mujurlah dia dlm keadaan baik2 je skang ni... hope everything ok yer...

ibu_Arifa said...

Ya Allah...sedih nyer baca.

semoga anak kita dilindungi Allah, dijauhkan dari segala penyakit yg merbahaya...amin..

Mama Rayyan said...

Harap uzma dah sihat ye,klu saya pun sure panik...hu....hu...

Hannah Johary said...

Takutnya baca cerita ni..

:(

miezaniera said...

moga Uzma dh sembuh..takutnye mghadapi anak demam panas..

Intan said...

Ya Allah iena, sedih sebak baca pasal uzma nie...

Kalau intan kat tpt iena pon sure jadik mcm tu gak...panik! Yelah tetiba anak jadi mcm tu...semoga peristiza ini tak akan berulang kembali.

AshAnas said...

kami pun pernah trauma cmni... ms tu anas baru 6 bulan kot... teringat lg ms tu, mmg xleh nak lupa... semoga anak2 kita dilindungi Allah

shakeymirza said...

ina..
menitik air mata baca.. sedihnye :(