Tuesday, November 17, 2009

PENDAPAT & HAK MASING2

Wahh mcm gempak je TAJUK kali
nih..hihi...GEMPAK ker..??
"ada iena kisah...?!"



Saje nak kongsi cita masa iena berpantang
bersama Uzma...(anak sulung KAMI..)
masa KAMI ada Uzma umur 24thn
x tau la sbb faktor umur jd mama&papa
muda watkan KAMI BLASAH je..atau dah mmg
KAMI ni REDAH jee..(apa yg iena merepek nih..)


Masa berpantang..IBU yg uruskan IENA&UZMA
tanya mana barut..mana itu..mana ini..dia
nak mandikan Uzma dan siapkan skali..Alahai
mana ada..MIL pun tanya..KAMI hanya senyum
IBU kata nanti kembung la apa la..dah bsing2
iena call sepupu pinjam dia punya..dia pun bg
yg kakak ipar punya sbb anak dia pun dia x
pakaikan BARUT...Hmm pada PENDAPAT iena,
KEMBUNG perut sbb x pakai barut..x de kena
mengena langsung..pada iena..KEMBUNG sbb
anak x SENDAWA HABIS atau SUSU IBU tu puncu anak
KEMBUNG PERUT..Uzma hanya pakai BARUT sampai
umur dia dua minggu je...pastu dia x pakai dah
dan Alhamdulillah Uzma x penah pun KEMBUNG..cuma
ada satu malam je sbb iena mkn KENTANG MC'D,Uzma
masih BF lg..minyakkan..tu yg KEMBUNG...PENDAPAT
masing2 ye..hihi


Sarung kaki & tangan pun pakai x sampai sebulan,
sebabnya iena nak tindak balas uzma pada ransangan
tu cepat..klu duk sarungkan..apa yg Uzma dapat
rasa...??rugi2..sbb tu Uzma 3 bln dah mula nak
menjulur..kaki dia kesat dan cepat menolak..klu
pakai sarungkan licin..mcm tu gak ngan sarung
tangan,x dapat nak bantu tindak bls tuh..itu hak
masing2...


Elok je tali pusat Uzma tertanggal..iena trus ajar
Uzma tido meniarap...sbbnya iena x nak kepala
anak iena leper dan besar...mcm MIL iena mmg risau
tapi KAMI yakinkan dia..lagi pun dah tentu masa kita
berpantang anak sentiasa bersama kita..jadi masa Uzma
tido meniarap..selang 20mnt iena akan alih2 kan kepala
uzma..x la dia tido sebelah je..dan seminggu pastu Uzma
dah pandai angkat kepala dan alih2 sendiri bila dia
rasa lenguh...ini pun HAK masing2..tapi iena ada idea
pada yg x berani..cari bantal yg tgh2 ada lubang..hahh
tu pun membantu kepala anak x leper...


Bedung anak...betul ke panggilan dia ekk...??
knp perlu bedung..??sbb x nak kaki
terkangkang..?atau klu dah besar,bila anak tu baling
sesuatu,x sampai tmpt dituju..??ada lak yg berpendapat
anak tu lbih rasa selesa&selamat..Hmm tapi Uzma sekejap
je..masa sblum kuar hospital ngan masa tido ngan nenda
dia masa tgh berpantang..tapi pagi dah terburai..tapi
Uzma x bape suka KAMI bedung,dia lg suka bebas...itu
pun HAK masing2..


Dah mula berikan ILMU...ada sesetgh gelakkan atau
persendakan bila iena gitau yg iena dah start ngajar
Uzma dari Uzma dlm perut lg..jgn x tau ye..
perkembangan otak anak ni bermula dari dlm perut kita
lg..sblum otak anak diracuni ngan benda bukan2..inilah
peluang yg harus kita gunakan...semua anak dilahirkan
bijak2...cuma mcm mana cara IBU/BAPA tu mencorakkannya,
itu pun HAK masing2...


Macam iena plak..iena x suka beli baju tido yg kosong
je...x ceria..keh3...kisahnya,masa ni tgh berpantang..
Uzma mandi ptg dan iena siapkan Uzma ngan baju tido ada
la gambar kartun2..nenda leh ckp apa tau...
"MANA LEH PAKAI BAJU MCM NI..NANTI TIME TIDO KENA GIGIT,
KENA KACAU..."lahh...gitu plak..yg klakarnya iena pun
tukarkan baju yg kosong..hihii...sbb x nak Uzma meragam
masa tido kena kacau ngan kartun2 tuh..ini PENDAPAT
masing2 plak....


Hmmm itu lah kisahnya..
rasa mcm ada lg..tapi mcm lupa lak..
nanti klu ingat iena tambah2 la ekk
tapi itulah..semuanya bergantung pada
diri kita mcm mana kita nak buat...masing2
ada PENDAPAT & HAK mereka tuk memjaga dan
membentuk anak mereka..yg elok kita amik yg
agak2 x leh trima biarkan berlalu je... :-)

9 comments:

Siti @ nurie said...

mmg pun pndpt masing2....tapi akak pun buat barut, bedung tu semua masa dlm pantang je (dlm kata lain, bila kat umah mak or MIL je), lpas dah balik umah sndiri, tak denye nak buat tu semua...ha ha ha.....cuma bila mlm je, akak still pakaikan sarung tangn ngn stokin sbb mia ada asma kan....he he he...budak2 skrg ngn cuaca skrg ni tak sama ngn dlulu..kene sesuaikan suasana juga...

mama uzma said...

Kak Siti :

hihihii...nakal yee...
Mia nak pakai lg stokin tu semua ok lah kak..mcm uzma dia x nak..dia buka..klu dah tido,pakaikan dia tolak2 ngan kaki..mcm tu gak klu pakaikan selimut...dia rimas...

kirana said...

pantang org tua ada kebenarannya
nak2 kalau anak laki ..kena jaga betul2...budak laki tak leh sejuk..tak leh angin..nnt senang dpt angin pasang....
jaga bukan utk masa tu jer...masa akan datang..ada stgh org tu pakai sarung kaki smpai 6 bulan..
anak kawan akak pon ada kena angin pasang ..

pkaai sarung tgn lak..sbb takut dia cakar muka sdiri..dah kuku kan tajam ...dah 2-3 bulan bukak la sarung tu..lagipon masa bayi derang tido jer..tak explore apa2 lagik

bedung pon sama..tak bagi kaki bengkok...jln kengkang..
anak buah akak..kaki dia skrg bengkok..sbb lahir pra matang..pastu dok kat spital mmg lak...mana ada ikat2 kaki ke apa..

bedung jugak bagi bayi tido tak terkejut kalau terdengar2 bunyi2 kuat ..

Manjakusayang said...

Iena...semua tu pendapat masing2... Seronoknya Iena jaga Uzma masa dalam pantang! Ok jer... Mungkin rezeki Iena kot...Mudah jer semuanya... Jeles ummi tau!

mama uzma said...

Kak Kirana :

mcm iena blah mama org jawa dia buatkan pom2..utk tuam kat anu tu..insya'allah x kena angin pasang..masa Uzma dia punya tu besar jadi IBU tu tekap ngan daun sirih dan hari2 tuam ngan pom2 tu bg kecut cantik..

iena ada gak dengar pasal bedung bg kaki x kengkang..hihi..yg pasal tido x terkejut tu pun betul tapi klu jenis tido telentang letak bantal kat perut,kiri kanan dia pun bleh..ni MIL iena yg ajar..mcm uzma mmg tido niarap..x la terkejut terkejut... :-)

mama uzma said...

Manja :

hihi betul tu...
Alhamdulillah..tapi x la semudahnya..hihi..cuma MIL ada pesan jgn biar anak nangis lama nanti dia jadi terbiasa..lbih kurang mcm tu la..

mariaariffbaby said...

=)
yeah..setiap orang ada pendapat tersendiri..

and orang2 tua ada reason why we should do that.

mariaariffbaby said...

=)

yeah..
setiap orang ada opinion masing2

eRiNsZ said...

yang baju katun-katun tu, erin tahu knapa x bleh;

ada member (ustazah) bg tau yg kartun berfizikal myerupai btuk asal conh: garfiel, pooh, disney princess dll mybabkan malaikat x bleh masuk. kra cam x d lawati malaikat la...

tp erin pkaikan jgak, cma kurang dgalakkan..

aper pon hak memasing beb